Nybakt

Jag är inne i ett stim :) Igår åt vi nybakta Dinkelbullar till frukost. Jättegoda, som var så lämpliga eftersom man gjorde ordning degen på kvällen innan o sen jäste dom i kylen under natten. På morronen var det bara skjuss in i ugnen så hade man nybakt frukostbröd.

Nu har jag precis snott ihop en omgång med Snabba "tekakor". Vill ni ha receptet?

50 g jäst
5 dl mjölk (jag använder havremjölk)
50 g smör (mjölkfritt även här)
1 msk honung
½ tsk salt
10 dl mjöl
(linfrö, solrosfrö, flingsalt...)

Smula jästen.
Smält smör som svalnas ner med mjölken till fingervarm vätska.
Lös upp jästen i vätskan o tillsätt salt o honung.
Arbeta ner mjölet till lös deg. (jag hade i ca 1 dl linfrö i degen också, jag gillar linfrö!)
Låt jäsa i 30 minuter.
Smörj långpanna (jag använde den som hör till ugnen) o häll ut degen.
Här kan man nu innan gräddning låta fantasin flöda. Jag "garnerade" med solrosfrön, lite flingsalt o linfrön.
In ugnen o grädda på 175 grader i 20 minuter.
Ta ur ugnen o skär i bitar.
Ät på en gång med bara lite smör.
Yummie!

Nu luktar det smasken i huset o det är nog dags att plocka ur ugnen.

10 minuter senare...

  

Jodå dom blev bra idag å ;P
En kopp te o en mackis på kvällskvisten kanske..?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0