Mjölk- och äggfritt

Jag har startat en prenumeration på bakböcker med endast mjölk- och äggfria recept. Heelt underbart för oss eftersom lillfia är allergisk. 3 böcker har hittills kommit: Mjuka kakor, Kakor och cookies och Tårtor och cheesecakes. Ikväll provade vi oss på ett recept ur boken Kakor och cookies, Drömmar. Riktigt goda blev dom, riktigt spröda o smuliga. Precis som "riktiga" drömmar :)



Drömmar

1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
75 g margarin (mjölkfritt så klart!)
½ dl olja
3½ dl mjöl
1 tsk hjorthornssalt

Rör ihop socker, vanilj och margarin, tillsätt oljan och blanda väl.
Blanda hjorthornssaltet med mjöl och rör ner i degen.
Rulla bollar och grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 18-20 minuter.

I receptet stod att det skulle bli 15-20 stycken.
Jag gjorde nog "för små" för jag fick ihop 24 stycken.
Smaksak antar jag. Gör man små kan man ju äta många :)

Böckerna finns att beställa här: http://www.kakboken.se/
och författerskan har en blogg där hon visar så bilder på så goda bakverk så man skulle kunna äta upp hela datorn.
Kolla här: http://veganvintage.wordpress.com/


Kommentarer
Postat av: Mamma

Får man smaka?

2011-10-26 @ 21:20:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0