Test-bak

Övning ger färdighet heter det va?! :)

Jag har varit sugen att testa det här receptet väldigt länge, men inte kommit till skott. Det innehåller både ägg o mjölk, något som Alicia inte kan äta, o då blir det inte av att jag bakar det. Eftersom hon gärna vill vara med o baka fick jag tillfredställa henne först med en omgång kolakakor :)

Sen drog jag igång!

Chokladkakor (whoopies) 
100 g smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kakao
1 tsk salt
1½ dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägget.
Blanda de torra ingredienserna.
Vänd ner de torra ingredienserna i smörblandningen, häll sist i mjölken.
Lägg bakplåtspapper på tre plåtar.
Klicka i smeten i en spritspåse och spritsa ut små klickar på plåtarna, gör cirka 10 kakor per plåt.
(Jag ska nog göra något fler nästa gång, mina blev lite "för" stora.)
Grädda kakorna i ca 10 minuter. Under tiden som kakorna svalnar gör du fyllningen.


Marshmallowfrosting
226 gram smör
3,6 dl florsocker
1 1/2 tsk vaniljextrakt
1 burk Marshmallow fluff


Blanda alla ingredienserna i en skål.
Klicka ut lite frosting på en chokladkaka, bred försiktigt ut och sätt sedan ihop med en matchande chokladkaka. Tryck till lite lätt så att smeten fördelas jämt under locken.
Eller spritsa ut smeten. Klicka i smeten i en spritspåse och spritsa på lite frosting innan du sätter ihop kakorna.



Jag tackar Pernilla för receptet och originalet är väl något snyggare... Men jag ger inte upp!!


Kommentarer
Postat av: mamma

Dina är myyyycke finare.

2011-10-12 @ 21:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0