Happy Valentine

Alla hjärtans dag! En rätt så intetsägande dag egentligen tycker jag. Jag o M har aldrig "firat" den särskilt, men jag kände mig lite fjäskig idag o fixade mini-cupcakes till hela kontoret i alla fall.

Själva cupcaken bakades igår o garnerade, det gjorde jag imorse. Klockan halv 7. Cirka 90 stycken! Ja, jag vet att jag är galen, det har redan alla på jobbet berättat för mig. Men det är ju kul juh! :)

Cupcakesen är egentligen en chokladkaka ur en av mina bakbiblar från Kakboken, "Mjuka kakor utan ägg o mjölk". Trots (eller tack vare?) mjölk- o äggfritt så är det ett av dom bästa recept jag nånsin använt. Det blir så saftigt o gott.

Chokladkaka

4 dl mjöl
2½ dl socker
½ dl kakao
1 tsk vanilj
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 dl olja
1 tsk vinäger
2½ kallt vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt vätskorna o blanda till jämn smet.
Häll i smord o bröad form (eller som jag i muffinsformar)
Grädda i 175 grader i 40-45 minuter (eller 10 för mini-cupcakesen)


Frosting

2 dl sojamjölk
4 msk mjöl
150 g mjukt margarin (mjölkfritt)
2½ dl florsocker

Blanda mjölk o mjöl i kastrull o koka ihop till tjock smet.
Låt svalna.
Vispa under tiden margarin med florsocker.
Blanda i den svala blandningen.
Vispa till luftig frosting.




Kommentarer
Postat av: mamma

Galen är rätta ordet.

2012-02-15 @ 22:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0